E-post

post@skinclinicmolde.no

Myrabakken 2, Molde

Mandag-Fredag 10-16 Onsdager 10-20

Neglesopp er en soppinfeksjon i neglene. Soppinfeksjon under neglene (onykomykose, tinea unguium) fører til at neglene blir gulaktige, porøse, fortykkede og deformerte. Det er mest vanlig å få neglesopp på tærne, men i noen tilfeller kan også fingerneglene angripes. Neglesopp i seg selv er ikke alvorlig, men infeksjonen kan over tid ødelegge neglene.

Laserbehandling av neglesopp er den absolutt mest effektive behandlingen som finnes. Etter 6-8 behandlinger på noen minutter, er du kvitt neglesoppen. Ved hjelp av termisk energi fra laseren som tas opp i soppvevet ødelegges soppen uten bruk av antibiotika. Det er nødvendig med ca. 6-8 behandlinger med ca 2 ukes mellomrom. Selv om soppen dør raskt etter behandlingen, vil det ta tid for en sunn negl å vokse ut å se helt frisk ut. For stortåneglen vil denne vokse-prosessen ta ca 12 måneder, og for den minste neglen ca 6 måneder.

Laser en alternativ behandling mot neglesopp

Tablettkur utskrevet av en lege har også vært veldig effektiv for å ta knekken på neglesopp. En utfordring kan være at tablettkuren kan ha bivirkninger som for eksempel kvalme, magesmerter, leverproblemer og reaksjoner på hud og øyne. Det har derimot kommet et alternativt behandlingstilbud, eventuelt som tilleggsbehandling, der man bruker laser for å ødelegge soppen.

Hvordan foregår behandlingen?

Laserbehandling av neglesopp er raskt og enkelt. Behandlingen tar bare noen få minutter, har ingen bivirkninger og gjør ikke særlig vondt. Laserlys rettes mot neglen, passerer gjennomneglen og ødelegger soppen. Laserstrålen går altså gjennom neglen, ned til soppvevet. Soppvevet absorberer energien fra laseren og blir ødelagt.

Hva kan jeg gjøre etter behandling for å forhindre re-infeksjon?

For å forhindre ny soppinfeksjon anbefales det at du bruker anti fungurale midler (Loceryl medisinsk neglelakk, Scholl professional, Nailner, Nalox etc.) på infisert område to ganger daglig både i behandlingsperioden, samt 3 mnd etter siste behandling. Det kan også være lurt å bruke antifunguralt pudder i sko i etterkant. Påfør ikke neglelakk før etter 24 timer etter behandling. OBS . Husk å ta på rene sokker etter behandlingen.

Forebyggende råd mot neglesopp

• Hold føttene tørre, unngå tette sko og støvler.
  • Bruk badesko i fuktige fellesarealer som badeanlegg/dusj og lignende. Badesko kan også gjøre at man unngår å få neglesopp.
  • Unngå sko som klemmer over neglene.

Ønsker du hjelp med å tilpasse riktig behandling? Da kan en av våre ansatte hjelpe deg! Bestill en uforpliktende konsultasjon i dag.